دانستنی‌های نوجوان | موزه‌ی آب قاین
  • کد مطالب: ۱۸۲۹۲۳
  • /
  • ۰۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲

دانستنی‌های نوجوان | موزه‌ی آب قاین

از جاذبه‌های دیدنی هر کشور موزه‌های آن هستند. در موزه‌ها بازدیدکنندگان درحقیقت با گذشته آشنا می‌شوند و به داشته‌های فرهنگی خود افتخار می‌کنند.

امین صادق‌پور - از جاذبه‌های دیدنی هر کشور موزه‌های آن هستند. در موزه‌ها بازدیدکنندگان درحقیقت با گذشته آشنا می‌شوند و به داشته‌های فرهنگی خود افتخار می‌کنند.

امروز قرار است برای دیدن یکی از موزه‌های آب، به شهر قاین واقع در استان خراسان جنوبی سفری داشته باشیم.
موزه‌ی آب قاین در آب‌انبار تاریخی «بازار قدیم» قاین راه‌اندازی شده است.

دلیل اینکه به این آب انبار بازار می‌گویند این است که آب‌انبار در کوچه‌ی سنگی بازار قدیم قاین ساخته شده است. پیشینه‌ی این آب‌انبار تاریخی، به دوره‌ی تیموری برمی‌گردد.

برای اینکه بتوانیم داخل موزه‌ی آب قاین وارد شویم، باید از ۲۷ پله عبور کنیم تا به پاشیر برسیم. در موزه‌ی آب شهر قاین، اشیا و وسایل مرتبط با آب به نمایش در آمده است.

از اشیایی که در داخل این موزه نگهداری می‌شود می‌توان به لوازم روشنایی قنات‌ها مثل چراغ، فانوس، پی‌سوز، لوازم تقسیم آب مثل پارچ، لگن، لیوان‌های فلزی، آفتابه، کوزه‌های سفالی، تنبوشه، تعدادی تصویر مربوط به آب‌انبارها، بندها، سدهای قدیمی، آسیاب‌ها، قنات‌ها، پایاب‌ها و همه‌ی سازه‌های آبی منطقه‌ی پر رمز و راز قاینات اشاره کرد.

هم‌چنین در این موزه، اطلاعاتی درباره‌ی سنت‌ها و مراسم مربوط به آب مانند آیین‌های باران‌خواهی، ضرب‌المثل‌ها، اطلاعات درباره‌ی معماری سازه‌های آبی، شگفتی قنات‌های قدیمی و تصاویری از وقف‌نامه‌های کاغذی مربوط به آب به صورت تابلوهای زیبا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

موزه‌ی آب قاین اولین موزه‌ی آب استان خراسان جنوبی است که در سال ۱۳۸۶ شمسی افتتاح شد. آب‌انبار تاریخی بازار قدیم قاین با شماره‌ی ۶۷۳۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و از سوی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شده است.

*تنبوشه: قدیمی‌ترین لوله‌های سفالی برای انتقال آب و دفع فاضلاب در جهان که ایرانیان مخترع آن در هستند. پیشینه‌ی تنبوشه به ۵هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.